fredag 24. september 2010

Hvordan legge til rette slik at ”teknofobien” blant lærerne forsvinner?

I følge Krumsvik finnes det ikke ”teknofobi ” blant de lærerne på skolene som har lyktes med digitaliseringa. Men hvordan kan jeg som skoleleder legge til rette for at denne fobien forsvinner i kollegiet?
Mange av dagens lærere er innvandrere i den digitale verden og ser ulempene, istedenfor å se fordelene med den. Elevene er innfødte i den digitale verden, og kan mye når de starter på skolen. Og ofte opplever lærere at elevene kan mer enn dem selv.
Tar jeg utgangspunkt i Erstad’s 4 dimensjoner for å lykkes med digitaliseringa, tror jeg at å starte med den første dimensjonen: Basal digital ferdighet er svært viktig. Det er ei forutsetning at de kan håndtere teknologien for å kunne ha nytte av den i læringsarbeidet. Lærerne må få opplæring i bruken. Teknologien bør være lett tilgjengelig og enkel å bruke. Som ledere må jeg være en veileder og støtte i opplæringa. Bruk av lærere som behersker teknologien er også et viktig element, la de kurse og komme med praktiske tips til de andre lærerne, slik at de ser hvordan de kan bruke det i læringssituasjoner.
Er enig med Krumsvik i at vi må gi et sterkere IKT fokus mot å bruke for å lære (som har et sterkere faglig fokus) i stedet for å lære for å bruke (som signaliserer et mer teknisk orientert bruk).
Som leder har jeg tro på at lærerne setter seg inn i elevenes digitale verden, slik at de vet hvordan f.eks facebook, nettby og blogger fungerer. Er det en ide å oppfordre lærerne til f.eks å bli aktive bloggere selv??

6 kommentarer:

  1. Helt enig: uten tilgang til teknologi og uten å kunne bruke den, kommer man ingen vei! Men man kan "beherske" teknologien på mange nivå. (Interessant ord forresten, betyr vel egentlig "å herske over"?)

    Vet ikke om jeg ville oppfordret alle lærerne til å begynne å blogge. Men jeg ville absolutt oppfrodret de som har lyst, til å prøve det ut som ledd i undervisninga si.

    SvarSlett
  2. Hei Kristin

    Jeg også tror at lærerne må ville prøve ut verktøyene i undervisninga si. Det å teste ut ulike verktøy for så å oppleve verdien av disse i undervisningsøyemed, og alle de nye mulighetene dette gir, tor jeg vil trigge lærerne til å ville prøve igjen. Kanskje de til og med vil erfare verdien av dette gjennom økt motivasjon og mental tilstedeværelse i elevgruppa. Motiverte elever og kanskje opplevelsen av økt læringsutbytte fører lærerne videre i egen utvikling av bruk av digitale hjelpemidler:-)

    SvarSlett
  3. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  4. Hei!
    Læreree i dag er presset i forhold til resultater og det er mange som er redde for ikke å lykkes. I en slik situasjon er det lett å ikke ta i bruk noe nytt, man holder seg til det som har fungert. Tror en viktig rolle for oss som skoleledere er å være med på å trygge og oppmuntre til å ta i bruk enkle opplegg først, for at de skal komme i gang. Viktig det Hege sier om motiverte elever og virkningen av det.
    Det manglet en del ord! Litt bedre nå.

    2. oktober 2010 03:00

    SvarSlett
  5. Jeg er veldig enig med deg i at vi må begynne med lærerne, prøve å finne noe som selv "teknofobene" kan finne interessant, slik at de underveis selv kan se verdien i bruk av digitale medier! Tror det er en viktig forutsetning at lærerne føler seg sånn noenlunde bekvemme med bruk av ny teknologi, som et utgangspunkt før man prøver å få dem til å ta i bruk ny teknologi i undervisningen. Dersom vi klarer å skape nysgjerrighet og interesse, tror jeg de aller fleste selv kan komme til å ta initiativ for å skaffe seg mer kompetanse og erfaring, eller til å prøve ut litt mer i undervisninga si... "Bottom-up"-prinsippet kan fungere også her!

    SvarSlett
  6. Hei kristin. Jeg tror mange lærere kunne hatt svært godt av å bli bedre kjent med digitale medier. Jeg har aldri vært på facebook, nettby eller twitter. Og når det gjelder blogging...ja, så er det masterstudiet som har fått presset meg dit. Tror flere enn meg kunne hatt godt av litt press utenfra.

    SvarSlett